loading...
تیتر اخبار از خبرگزاریها
طراحان برتر بازدید : 33 شنبه 22 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فرماندهی اتاق عملیات «قادمون یا نینوی» (نینوی ما داریم میاییم) از پیشروی نیروهای عراقی به سمت مرکز شهر موصل خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «المعلومه» عراق، «نجم الجبوری» فرمانده این عملیات روز شنبه (امروز) اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق و نهاد مبارزه با تروریسم به شکل قابل توجه و سریع در حال پیشروی در ناحیه‌ها و شهرستان‌های شرقی و شمالی شهر موصل هستند.

جبوری با موفقیت آمیز خواندن این عملیات، تصریح کرد که با وجود اینکه نیروهای عراقی اقدام به تأمین امنیت بیشتر خانواده‌ها کرده و درگیری‌های را از مناطق آن‌ها دور کرده‌اند، ولی این خانواده‌ها به دلایل امنیتی همچنان در داخل خانه‌هایشان محاصره هستند.

این فرمانده عراق افزود، داعش از ترس رویارویی با نیروهای امنیتی این کشور، به عناصر تروریستی خود دستور عقب‌نشینی به مرکز شهر موصل را صادر کرده است.

نیروهای عراق و نهاد مبارزه با تروریسم امروز توانستند دو محله موصل به نام‌های «الاوربجیه» و «القادسیه دوم» را به تصرف خود درآورند.

عملیات "قادمون یا نینوی" از بامداد روز دوشنبه (26 شهریور ماه) به فرمان حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شروع شده است.


خبر تصادفی:
پس خبر تلخ مرگ دوچرخه سوار ایران در رقابتهای پارالمپیک ریو ر سال 2016 این بار متاسفانه یکی از کمک داورهای کشورمان در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. آقای علی سبکتکتین کمک داور خوب کشورمان در راه برگشت به خانه پس از قضاوت بازی دو تیم دست اولی کشورمان در شهر شوشتر متاسفانه دچار سانحه رانندگی شد و جان خود را در این رقابتها از دست داد. فدراسیون فوتبال و همچنین کمیته داوران این حادثه تلخ را به جامعه فوتبال و داوری و همچنین جامعه ورزش اصفهان و نیز خانواده ایشان تسلیت عرض نمود

طراحان برتر بازدید : 37 شنبه 22 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع نزدیک به گروه‌های تروریستی در ریف دمشق افشا کردند که گروه تروریستی تکفیری «داعش» برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز و مورد توافق جهت خارج کردن عناصر خود از مناطق تحت تصرفش در جنوب دمشق با ارتش سوریه درحال مذاکره است.

گروه تروریستی موسوم به «ربیع ثوره» از گروه‌های مستقر در جنوب دمشق به نقل از منابعی که آنها را موثق توصیف کرده، تصریح کرد: «ابو مجاهد»، جانشین «ابو صیاح فرامه»، امیر سابق داعش در جنوب دمشق به همراه یکی دیگر از سرکردگان این گروه با نمایندگان ارتش سوریه در یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در منطقه «القدم» دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

این گروه تروریستی با بیان اینکه این دیدار روز پنج‌شنبه دهم نوامبر به مدت 2 ساعت انجام شده بود، افزود: به دلیل محرمانه و سری بودن دیدار انجام شده، هنوز کسی از نتایج آن آگاه نیست.

به نوشته پایگاه اینترنتی «عنب البلدی» نزدیک به معارضان و گروه‌های مسلح منطقه الحجر الأسود، بخش‌های گسترده‌ای از اردوگاه «یرموک» و دو شهرک  التضامن و العسالی مهمترین مناطق تحت تصرف داعش در ریف دمشق است.


خبر تصادفی:
ایراهیم حاتمی کیا با حضور در جشن منتقدان مطبوعات به عملکرد روزنامه یا لثارات الحسین و توهین به جامعه سینمای ایران اعتراض کرد. وی گفت: کسانی که در اینجا حضور دارند همه صاحب قلم هستند و وقتی دیدم که این اتفاق افاده و حرمت قلم اینقدر ضایع شده است نتوانستم ساکت بمانم.این هنرمند محبوب و دوست داشتنی کشورمان که کارگردان بسیاری از فیلمهای محبوب ایران می باشد با این واکنش حمایت خود را از جامعه هنری کشورمان نشان داد

طراحان برتر بازدید : 40 جمعه 21 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشتی به قلم «جِی سالومون» به بررسی نحوه تعامل دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» با مسائل بین‌المللی، بطور خاص توافق هسته‌ای ایران، پرداخته و نوشت همانطور که خود او در مبارزات انتخاباتی‌اش می‌گفت، دولت او به سرعت از توافق هسته‌ای دولت «باراک اوباما» با ایران خارج خواهد شد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه ترامپ برای باز کردن پیچ و مهره توافق هسته‌ای ایران باید دیگر قدرت‌های جهانی را نیز ترغیب کند، آمده است: «او غیرمستقیم گفته بود که توافق را پاره کرده و بر سر مفاد آن دوباره مذاکره خواهد کرد...اما پایبندی بین‌المللی به این توافق هنوز محکم بوده و طرف‌هایی که مذاکره کردند به اجرای آن قول داده‌اند.»

در حالی که روز دوشنبه وزرای خارجی کشورهای اروپایی قرار است بر حمایت قوی خود از اجرای برجام تاکید کنند، اما وال استریت ژورنال معتقد است به دلیل اینکه برجام یک معاهده بین‌المللی نبوده که به تصویب کنگره آمریکا رسیده باشد، دولت ترامپ می‌تواند از اجرای آن سر باز زند: «هر طرفی از جمله ایران می‌تواند شتاب‌زده اجرای توافق (هسته‌ای) را متوقف کند.

دیپلمات‌های و تحلیلگران بین‌‌المللی معتقدند اکنون که ایران برخی از منافع برجام را بدست آورده، نمی‌توان این دستاوردها را عقب راند و البته احتمالا کشورهای اروپایی و آسیایی راغب نباشند به نظام سخت تحریم‌ها بازگردند حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد از توافق عقب نشینی کرده و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند.

جی سالومون در ادامه تاکید می‌کند: «اگر دیگر کشورها به ایجاد روابط با ایران ادامه دهند، اثر عقب نشینی یک طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای، محدود خواهد بود...نابودی توافق می‌تواند ایران را وادار به افزایش سرعت برنامه هسته‌ای و همچنین افزایش فشار بر آمریکا یا اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای تهران کند که این نیز خود چالش دیگری را درباره نحوه واکنش ترامپ به این نقض‌ها برمی‌انگیزد.»

شکست توافق می‌تواند رئیس جمهور ترامپ را در تقابل مستقیم با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و متحد اصلی تهران قرار دهد.

«اندرو تابلر» تحلیلگر خاورمیانه در اندیشکده واشنگتن می‌گوید: «نمی‌دانم ترامپ چگونه می‌خواهد مستقیما ایران را به چالش بکشد اگر امیدوار است بتواند با پوتین در مسائلی مانند سوریه کار کند. شما ابتدا باید آن دو موضع (ایران و روسیه) را از هم جدا کنید، که اکنون نیستند.»

وال استریت ژورنال پیشنهاد می‌دهد دولت ترامپ می‌تواند از مسائلی مانند ذخایر آب سنگین یا آزمایشات موشک‌های بالستیک برای قبولاندن اینکه ایران از مفاد برجام تبعیت نمی‌کند، استفاده نماید. البته برخی مشاوران ترامپ می‌گویند اجرای سخت‌تر تعهدات آمریکا باعث خواهد شد تهران از آن عقب بنشیند.

در پایان این یادداشت آمده است: «ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان علاقه کمی برای پیوستن دوباره ایران به اقتصاد جهانی نشان دادند. و همچنین وعده دادند که نفوذ ایران در منطقه را محدود خواهند کرد.»


خبر تصادفی:
مسابقات المپیک ریو برای کارون ایران به خوبی المپیک لندن تمام نشد.والیبالست های ایران برای اولین بار به المپیک راه پیدا کردند و توانستند از گروه خود نیز صعود کنند.اما کیفیت بازی والیبالیست های ایران با انتقادات شدید مواجه شد.البته مسدومیت برخی بازیکنان ایران نیز تاثیر زیادی در این افت کیفیت داشت.وزنه برداری ایران توانست دو مدال طلا کسب کند.اما بهداد سلیمی که یکی از اصلی ترین امید های ایران برای کسب مدال طلا بود در کمال ناباوری و توسط داوری غلط از دور مسابقات کنار رفت

طراحان برتر بازدید : 45 جمعه 21 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری در جمهوری چک و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برجام با بیان اینکه برجام یک توافق چندجانبه متعادل است که به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، گفت: ما به همه تعهدات خود عمل کرده ایم؛ هرچند که دولت فعلی آمریکا به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده است.

وی افزود:  ما اعتقاد داریم اجرای برجام به نفع همه است؛ لذا ترجیح ما این است که همه به برجام پایبند بمانند و ما هم ‌پایبند خواهیم ماند.

ظریف تصریح کرد: اینچنین نیست که در صورت عدم پایبندی دیگران گزینه های دیگری نداشته باشیم. ما گزینه های بسیاری داریم.


خبر تصادفی:
جایگاه ایران از لحاظ قدرت دفاعی در منطقه و حتی در جهان بسیار قوی تر از گذشته شده و این موضوع غیر قابل انکار است.به طوری که حتی دشمنان ایران نیز این موضوع را تایید میکنند و میدانند که ایران دیگر آن کشوری نیست که بتوانند به راحتی به آن حمله کنند و دیگر برای ایران تحدید های نظامی معنی ندارد.برای همین است که ایران را چندین سال است که توسط تحریم های اقتصادی تحت فشار قرار داده اند.موشک های ایران دارای برد زیاد و قادر است که اهداف خود را به صورت دقیق نشانه برود و این موشک ها تحدیدی برای دشمنان کشور است

طراحان برتر بازدید : 33 جمعه 21 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «فرار از اردو» و «نفس» از صبح چهارشنبه در سینماها به نمایش در آمد که فیلم«نفس» با تیزر بسیار خوبی که برای آن فراهم شده و از شبکه های مختلف پخش می شود با اقبال خوبی مواجه شد و شب گذشته در سینماهای آزادی و کورش در سانس فوق العاده به نمایش درآمد. 

علی سرتیپی مدیر دفتر پخش فیلمیران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: فیلم سینمایی «متولد 65 » به فروش 340 میلیون تومان، «نیمه شب اتفاق افتاد» به فروش 810 میلیون تومان و  فیلم «فروشنده» به فروش 14 میلیارد و 650 میلیون تومان دست یافت.

وی ادامه داد: فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به فروش 175 میلیون تومان در تهران دست یافت که در هفته ای که گذشت با رشد خوبی مواجه بودو از روزهای یکشنبه هفته آینده فیلم در شهرستان ها نیز به نمایش در می آید.

مختاری مدیر دفتر پخش هدایت فیلم گفت: فروش فیلم «خشکسالی و دروغ» از 2 میلیارد عبور کرد این فیلم در  تهران به فروش 1 میلیارد و  364 میلیون تومان و در شهرستان به فروش  720 میلیون تومان دست یافت. فروش کل فیلم 2 میلیارد و 84 میلیون است. فیلم در تهران 18 سالن در اختیار دارد و در شهرستان 35 سالن در اختیار داریم

فیاض هوشیار پارسیان مدیر دفتر پخش سیمای مهر درباره فروش فیلم «سیانور» گفت: این فیلم در تهران 18 سالن در اختیار دارد و به فروش 997 میلیون تومان و در شهرستان با در اختیار داشتن 40 سالن به فروش 399 میلیون تومان دست یافت. فیلم به فروش کل 1 میلیارد و 378 میلیون تومان رسید پیش بینی می شود که با احتساب فروش امشب از مرز 1 میلیارد و 500 میلیون تومان عبور کند.

بنابراین گزارش، تا زمان آماده سازی گزارش فروش، فیلم های «نفس»،«فرار از اردو» و «آس و پاس» آمار فروش در اختیار خبرنگار قرار ندادند.


خبر تصادفی:
پیشرفت تکنولوژی در ایران بسیار زیاد شده است.ایران همگام با بازارهای جهانی در رابطه با تکنولوژی پیش رفته و مردم ایران از تمامی امکانات جدید دنیا استفاده میکنند.امروزه اینترنت در ایران به صورت قابل ملاحظه ای بهتر شده و کاربران ایرانی نسبت به قبل اینترنت پرسرعت تری در اختیار دارند.قیمت اینترنت نیز بسیار کاهش یافته و این باعث شده تمامی قشر های جامعه بتوانند از اینترنت مناسب استفاده کنند و به دنیای مجازی وصل باشند.شرکت های زیادی نیز برای ارائه خدمات اینترنت در ایران وجود دارد

طراحان برتر بازدید : 46 سه شنبه 18 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، پرویز سروری در تذکرات پیش از دستور سیصد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار پداشت: بارش باران شب گذشته، مشکلات جدی را برای شهروندان ایجاد کرد و از تمامی مسئولان از جمله شهرداری و دولت درخواست می‌شود تا به وظایف خود به درستی عمل کنند تا سیستم شهر را بارندگی به هم نزند.

وی افزود: بنده باید از سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان، شفافیت و عدالت که گزارش خود را درباره واگذاری املاک شهرداری تهران با سختگیری خاصی ارائه کردند، تشکر کنم.

وی افزود: این گزارش نشان داد چه دروغ‌های بزرگی تحویل مردم داده‌اند و اعضای مظلوم شورای شهر تهران مبرا از هرگونه سوء استفاده شده‌اند.

سروری تأکید کرد: موضوع یک میلیون و 150 هزار متر مربعی زمین دروغ دروغ بود و این مباحث نشان داد چه دروغ‌های برای فروریختن دیوار اعتماد مردم به شورای شهر تهران گفته شده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهرداری تهران تقاضا داریم با تخلفات شکل گرفته به شدت برخورد کند تا هیچکس در جهت سوء استفاده حرکت نکند.

سروری بیان داشت: اساس این گزارش نشان داد که چه دروغ‌های بزرگی نسبت به خادمین مردم در شورای شهر تهران صورت گرفته است.

وی بیان داشت: این سازمان مردم نهاد که ریاست آن را احمد توکلی بر عهده دارد به صورت سختگیرانه املاک واگذاری شهرداری تهران را مورد بررسی قرار داد و آنهایی که دروغ گفتند، نفاق دارند و جو را مخدوش کردند باید در پیشگاه خدا و ملت ایران عذرخواهی و توبه کنند که می‌خواستند ضربه بزرگی به اعتماد ملی وارد کنند.


خبر تصادفی:
پیشرفت تکنولوژی در ایران بسیار زیاد شده است.ایران همگام با بازارهای جهانی در رابطه با تکنولوژی پیش رفته و مردم ایران از تمامی امکانات جدید دنیا استفاده میکنند.امروزه اینترنت در ایران به صورت قابل ملاحظه ای بهتر شده و کاربران ایرانی نسبت به قبل اینترنت پرسرعت تری در اختیار دارند.قیمت اینترنت نیز بسیار کاهش یافته و این باعث شده تمامی قشر های جامعه بتوانند از اینترنت مناسب استفاده کنند و به دنیای مجازی وصل باشند.شرکت های زیادی نیز برای ارائه خدمات اینترنت در ایران وجود دارد

طراحان برتر بازدید : 36 سه شنبه 18 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری در بیستمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار ما از بین 190 کشور در سال 2016 از 118 به 120 تنزل یافته است گفت : با توجه به اینکه ایران جزء 20 اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می رود این جایگاه مناسب و شایسته ما نیست و نشان می دهد که تشویق سرمایه گذاری خارجی و داخلی انجام نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در تجارت فرامرزی رتبه ایران در بین 190 کشور 170 است افزود: اگرچه با ایجاد پنجره واحد یک رتبه ارتقاء یافته ایم ولی در بحث واردات و صادرات دچار مشکل هستیم.

خوانساری تصریح کرد: متوسط زمان انطباق اسناد واردات و صادرات در مرز در ایران 101 ساعت است در حالیکه این زمان در 18 کشور دنیا صفر و در 25 کشور دنیا هم یک ساعت است.

رییس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت:این موضوع نشان می دهد که بروکراسی حاکم در واردات و صادرات زیاد و موجب پایین آمدن رتبه ما در تجارت فرامرزی میشود.

وی با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در ایران از سال 91 به بعد منفی است بیان داشت: رشد اقتصادی نیازمند مثبت کردن رشد رشد سرمایه گذاری است که به دلیل مشکلات بانکی موفق به سرمایه گذاری خارجی نشده ایم.

خوانساری بیان داشت: بهبود فضای کسب و کار میتواند مشکلات را حل و موجب ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تامین اجتماعی صنعت را زمین گیر کرده و به تولید اسیب جدی زده است بیان داشت: اخذ بیمه بابت خرید و فروش کالا کار غیر قانونی است که تامین اجتماعی انجام می دهد.

وی افزود: همچنین موضوع بازرسی از کارگاه ها که بر اساس قانون می توانند ظرف 6 ماه بازرسی کارگاه انجام شود که تامین اجتماعی ان را به 10 سال بسط داده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: موضوع دیگر هم بحث ترکیب اعضای هیت های حل اختلاف است که خواهان حل و فصل ان هستیم.

وی افزود : برای حل این مسایل با تامین اجتماعی جلساتی برگزار شده و آقای ربیعی هم در جلسه ای که در هیات نمایندگان حضور داشتند قول حل این مشکلات را دادند که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

خوانساری گفت: همچنین شورای گفت وگو جلساتی را برگزار کرد که نتیجه ای برای حل این معضل ارایه نشد.

وی افزود: نامه ای هم در این رابطه به معاون اول رییس جمهور از سوی اتاق تهران ارسال شد که علیرغم این اقدامات هنوز مشکلات صنعت در رابطه با تامین اجتماعی به قوت خود باقی است.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما اگر به دنبال سرمایه گذاری و اشتغال در کشور هستیم باید قانون را رعایت کنیم و اقدامات خلاف قانون تامین اجتماعی صنعت را زمین گیر کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ در 7 ماهه ابتدای امسال، صادرات 4.3 درصد داشته و ارزش آن 24.6 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه واردات در 7 ماهه ابتدای امسال 24 میلیارد دلار بوده است، گفت: نسبت به سال گذشته یک دهم درصد واردات کاهش داشته است.

وی بیان داشت: کثرت قوانین و مقررات، محیط کسب و کار را مختل کرده و دولت باید روی این موضوع کار کند.

وی با اشاره به اینکه دولت در حال تهیه بودجه است، گفت:‌امیدواریم زخم کهنه چند ساله که همان بدهی‌های دولت به بخش خصوصی است، در بودجه دیده شود و امسال مطالبات بخش خصوصی از دولت پرداخت شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: انتظار ما از دولت و مجلس به عنوان بخش خصوصی، واقعی نوشتن بودجه است، زیرا هر ساله بودجه 50 الی 60 درصد مازاد بر واقعیت است و به همین دلیل توسعه طرح‌های عمرانی مغفول می‌ماند.


خبر تصادفی:
مسابقات المپیک ریو برای کارون ایران به خوبی المپیک لندن تمام نشد.والیبالست های ایران برای اولین بار به المپیک راه پیدا کردند و توانستند از گروه خود نیز صعود کنند.اما کیفیت بازی والیبالیست های ایران با انتقادات شدید مواجه شد.البته مسدومیت برخی بازیکنان ایران نیز تاثیر زیادی در این افت کیفیت داشت.وزنه برداری ایران توانست دو مدال طلا کسب کند.اما بهداد سلیمی که یکی از اصلی ترین امید های ایران برای کسب مدال طلا بود در کمال ناباوری و توسط داوری غلط از دور مسابقات کنار رفت

طراحان برتر بازدید : 36 سه شنبه 18 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ میزگرد «پیاده‌روی اربعین؛ اقدامات و تهمیدات» با حضور حسین ذوالفقاری رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی و داوود کشاورزیان رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین برگزار شد.

ذوالفقاری در این نشست درباره حضور سفیر عراق در ایران و تمهیداتی که برای برپایی مراسم اربعین حسینی در این کشور اندیشیده شده، عنوان کرد:‌ تابه حال بیش از 10 جلسه با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت کشور با سفیر عراق برگزار کردیم؛ یک بخشی از جلسات برای هماهنگی‌های سرعت‌بخشی به صدور ویزا در دفاتر کشور بود. خوشبختانه مشکلات برخی افراد که ویزای مانیفستی دریافت می‌کنند، رفع شد. همچنین هماهنگی برای تسهیل صدور ویزای اتباع خارجی مقیم ایران نیز رفع شد و تردد کامیون‌های حامل کمک‌های مردمی به عراق نیز تسهیل شده است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه آنچه مربوط به اربعین امسال باشد با تسریع بیشتری در حال اجرا است، در نظر داریم برای اربعین سال آینده از بعد از مراسم امسال تمهیدات لازم را بیاندیشیم.

ذوالفقاری درباره آخرین آمار ثبت نامی در سامانه سماح گفت: در این سامانه حدود 983 هزار نفر تا به حال ثبت نام کرده‌اند اما مجموع ویزاها از یک میلیون مورد هم بیشتر بوده؛ دلیلش هم برخی شرکت‌هایی است که مستقل با سفارت عراق کار می‌کنند. تا این لحظه کسانی که در سامانه سماح ثبت نام و غیر از آن ثبت نام کرده‌اند حدود یک میلیون و سیصد تا چهارصد هزار نفر ثبت نام کردند که بالغ بر یک میلیون نفر ویزا گرفته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت اطلاعات در سامانه سماح گفت: از این طریق می‌توانیم عبور و مرور، اسکان، تغذیه، پارکینگ و سایر امکانات را فراهم کنیم، خوشبختانه از زمان اطلاع رسانی شاهد اقبال به سامانه هستیم. قطعا این مسیر می‌تواند کمک خوبی باشد تا اطلاعات به‌دست بیاید. برخی شرکت‌ها هم که در این وضعیت سوءاستفاده کرده و ویزای جعلی داده بودند از طریق وزارت اطلاعات شناسایی شدند، البته عددشان خیلی کم است.

*قیمت بلیت تهران ـ نجف: یک میلیون و صد هزار تومان

در ادامه نشست داود کشاورزیان رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین نیز درباره قیمت بلیت مصوب هواپیما توضیح داد: سال‌هاست که قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده است یعنی عملا قیمت مصوب ندارد و متناسب ایام سال و میزان تقاضا قیمت‌ها تغییر می‌کند و این مختص ایران هم نیست، همه دنیا همینطور است. اما در ارتباط با اربعین به دلیل تقاضا و انتظار سازمان هواپیمایی کشوری نوعی توافق صورت گرفت تا هواپیمایی‌هایی که در ایان اربعین به مقصد نجف و بغداد حرکت می‌کنند بلیط به مبلغ یک میلیون و صد هزار تومان از تهران و یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان از مشهد است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت‌ها بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است، توضیح داد: با متخلفین در این عرصه برخورد می‌شود مردم اگر تخلفی مشاهده کردند به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند البته نحوه اطلاع رسانی آن خبر ندارم.

*27 آبان آخرین مهلت ثبت نام برای سفر اربعین

در ادامه ذوالفقاری درباره ثبت نام در سامانه سماح و آخرین مهلت ثبت نام گفت: تاکنون حدود 200 هزار نفر مدارکشان را در سامانه تکمیل نکرده‌اند البته پیش‌بینی می‌شود تا پنج‌شنبه آتی دیگر کسی بدون ویزا نباشد، یعنی تا بیست و هفتم آبان دیگر مهلت ثبت نام تمام و تمدید نخواهد شد، چرا که دو روز بیشتر به اربعین نمانده است، بنابراین زائران سریع‌تر برای ثبت‌نام خود اقدام کنند.

وی درباره بیمه و مسائل مربوط به حوادث در سفر کربلا گفت: بیمه متأسفانه یکی از مباحثی بوده که برخی اطلاعات نادرستی داشته و آن را رسانه‌ای کرده‌اند، اولا باید بگویم همه ما علاقه‌مند هستیم تا جایی که بشود هزینه‌های سفر مردم پایین بیاید، این یک واقعیت است. شما حادثه منا را مشاهده کنید، سطح بیمه چقدر بود؟ حدود 55 میلیون تومان! اعتراضی هم آن زمان به حج و زیارت شد که چرا بیمه کامل نبوده است الان نرخ 193 میلیون تومان است.

ذوالفقاری در این باره توضیح داد: سال گذشته که ما دیروقت کار را تحویل گرفتیم و فرصتی هم برای کارهای بیمه‌ای نشد، نهایت یک مبلغ مختصری از طریق دولت برای حوادث و اتفاقات درخواست شد. برای امسال نرخ‌های زیادی بود، شرکت‌هایی بودند که نرخ خیلی بالایی داشتند و حتی نصف دیه را هم پرداخت می‌کردند، سال گذشته ما با مشکلاتی مواجه شدیم، نخست بیمارانی که به بیمارستان‌های عراق می‌رفتند، از هر بیمار بین 60 تا 100 دلار ورودیه دریافت می‌شد، خیلی از مردم اینجا با مشکلاتی روبه‌رو شدند.

وی در ادامه افزود: عده‌ای هم که بستری بودند هزینه‌ها خیلی زیاد بود، امسال برای همین بیمه‌ای منعقد شده و برای بیماران سرپایی بیمه‌گذار باید تا یک میلیون تومان درجا و تا 15 میلیون تومان بستری پرداخت کند. برای کسانی که حالت عادی فوت می‌کنند تا 158 میلیون پرداخت می‌شود و بیمه کسانی که بر اثر تصادف یا حوادث امنیتی مثل قضیه اخیر سامرا فوت کنند، مبلغ بیشتری است.

* جوسازی درباره بیمه اربعین

ذوالفقاری اظهار داشت: از سوی دیگر ما در خارج از بیمارستان‌ها جمعیت هلال احمر را داریم که موظفند تمام مراجعان را سرپایی و رایگان درمان کنند. مدیر مربوطه بیمه، حدود یک میلیون دلار ارز به عراق منتقل کرده و در اختیار نمایندگی‌ها قرار داده تا همانجا حوادث و فوت و مشکلات را بررسی و خسارت را پرداخت کنند. نمی‌دانم چرا برخی جمع و تفریق‌های عجیب و غریب کردند؟!

وی با تأکید بر اینکه طبق آخرین گزارش در حادثه سامرا 8 نفر ایرانی کشته و 93 نفر مجروح و از این مجروحان 59 نفر بستری شدند، افزود: اظهارنظرها در این رابطه متأسفانه غیر کارشناسانه است یکی از شرکت‌های بیمه که سابقه خوبی هم دارد، ما هر کار کردیم از فلان رقم پایین‌تر بیاید اعلام کرد که به هیچ وجه نمی‌تواند و در ضمن هشتاد و اندی میلیون هم بیشتر دیه فوت پرداخت نمی‌کند! لطفا هر سوال و مشکلی هست اطلاعات را از ما دریافت کنید، هر چیزی نباید رسانه‌ای شود، من آمادگی دارم هر فردی پیشنهادی هم دارد گوش دهم.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان سخنان خود یادآور شد: امروز هر کس که پایش را از مرز بیرون بگذارد بیمه است البته بیمه داخلی ما تا مرزها جواب می‌دهد بیمارستان‌های عراق بدون دریافت وجه کسی را درمان نمی‌کنند. عقلا و دست‌اندرکاران حج و زیارت تلاش کردند رقم بیمه پایین بیاید، الان قیمت بیمه یک نفر 18800 تومان به علاوه 6 هزار تومان بوده که با نرخ قبلی شرکت دیگر ممکن بود 27900 تومان هم بشود.

* در نظر گرفتن پارکینگ با بیمه و نگهبان

در بخش پایانی این میزگرد که در شبکه خبر برپا شد، کشاورزیان درباره اتوبان چهار باند ایلام ـ مهران که برای امسال به بهره برداری نرسید، توضیح داد: استان ایلام به لحاظ زیرساختی ضعیف است، در طول سال ما تلاش کردیم بخشی از مسیر خروجی ایلام به سمت مهران دوبانده و جداسازی شود. بخشی از مسیر هم در ورودی مهران به طول 10 کیلومتر انجام شد. قراردادی هم با پیمانکار حدفاصل صالح‌آباد تا مهران بسته شده که ان‌شاءالله فعالیت عمرانی باند دوم آن انجام می‌شود. منتها به دلیل برخی مشکلات اعتباری از سال گذشته دیگر اجازه اینکه کار بیشتری انجام دهیم به ما نداد.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت پارکینگ‌ها برای توقف ماشین‌ها در مرز گفت: برای تسهیل در رفت و آمد پارکینگ‌هایی قبل از شهر مهران پیش‌بینی شده است که در آنها نگهبان‌هایی نیز برای بیمه و نگهداری ماشین‌ها گمارده شده و مبلغ 5000 تومان بابت پارکینگ از هر ماشین دریافت می‌شود. این پارکینگ‌ها بعد از شهر مهران در ابتدای جاده به سمت پایانه مرزی است که از آنجا هم اتوبوس‌های بین شهری پیش‌بینی شده و از کمربندی این شهر هم اتوبوس‌ها بدون نیاز به عبور از مهران خود را به پارکینگ می‌رسانند.


خبر تصادفی:
با شروع مهر دانشگاه ها و مدارس کشور باز شده و دوباره این مکان ها دانش آموزان و دانشجویان زیادی رفت آمد میکنند و به کسب علم و دانش میپردازند.تعداد زیاد دانشکاه های کشور باعث شده که انگیزه برای ادامه تحصیل دانشجویان بسیار کم شود و این نا امیدی از آینده شغلی میل و رغبت دانشجویان را از بین برده است.از طرفی کمبود امکانات در بسیاری از دانشگاه های کشور به چشم میخورد.امکانات مدارس کشور نیز بسیار کم است و باید با نگرانی زیاد به این وضعیت بد کشور رسیدگی شود تا باعث کاهش دانشجو محصل در سال های بعد نشود

طراحان برتر بازدید : 34 یکشنبه 16 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، شاید این روزها هر خانواده‌ای در کشور حداقل یک دانشجو در یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی داشته باشد پس می‌توان گفت آشوب و سرگردانی در دانشگاه‌ها مساوی است با سرگردانی خانواده‌ها و جامعه.

راه دوری نمی‌رویم؛ همین‌جا در تهران در واحد علوم و تحقیقات، هستند فارغ‌التحصیلانی که بسیار هزینه کرده‌اند تا درسشان به اتمام رسیده و حالا هر روز به دانشگاه سر می‌زنند تا بدانند بالاخره تکلیف اعتبار مدرکشان چه شد.

مسؤولان دانشگاه هم که اصلا به روی مبارکشان نمی‌آوردند و در هر بار سوال خبرنگاران، پاسخ‌هایی مبنی بر تائید تمام مدارک می‌دهند. می‌گویند وزارت علوم نگاه تبعیض آمیز به دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی دارد.

از آن طرف مسؤولان موسسات غیرانتفاعی هم گلایه دارند.

دانشگاه پیام نور هم چندان اوضاع بسامانی ندارد، از طرفی معاون آموزشی وزیر علوم می‌گوید این دانشگاه نباید به مقطع دکتری ورود کند از طرفی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور ورود به مقطع دکتری را یکی از ماموریت‌های این دانشگاه می‌داند و می‌گوید تا زمانی که ابلاغیه رسمی نیاید در مقطع دکتری دانشجو می‌گیریم.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌کاربردی هم که هنوز تکلیفشان مشخص نیست و کسی نمی‌داند که سرانجام این دو دانشگاه ادغام می‌شوند یا خیر.

و این بلبشوی آموزش عالی در حالی است که مسؤولان وزارت علوم همه چیز را آرام می‌بینند و از رفاقت‌ها می‌گویند در حالیکه اختلافات عیان است و دود آن هم تنها به چشم دانشجویان می‌رود.

* ضعف وزارت علوم در نظارت بر دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد دو سال پیش در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های غیرمجاز کرد که پس از کش و قوس‌های فراوان، جریان به شورایعالی انقلاب فرهنگی کشیده شد و این شورا مقرر کرد که شورای گسترش آموزش عالی رشته‌های دانشگاه آزاد را در مهلت مقرر بررسی کرده و در صورت واجد شرایط بودن مجوز آن را صادر کند.

شورای گسترش آموزش عالی با مماشات بسیار و مهلت‌هایی که در اختیار وزارت علوم قرار داد به مرور برخی رشته‌محل‌ها را تائید کرد و برخی دیگر نیز از سوی خود دانشگاه آزاد و در کمیته سه نفره‌ای که خودشان می‌گویند قانونی است و وزارت علومی‌ها می‌گویند قانونی نیست تائید شد.

در هر صورت حالا کار به جایی رسیده است که اختلافات بالا گرفته و خنجرهایی که این دو نهاد از پشت به یکدیگر می‌زنند حالا به شمشیر بسته شده از رو تبدیل شده به طوریکه رئیس دانشگاه آزاد به طور مستقیم از مته به خشخاش گذاشتن وزارت علوم و سیاست‌های دوگانه این وزارتخانه در برخورد با دانشگاه آزاد در برابر دیگر زیرنظام‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: اگر مسئله‌ای برای دانشگاه آزاد لحاظ می‌شود برای موسسات غیر انتفاعی هم به همین صورت باشد، در حالی که می‌بینیم برخی موسسات غیر انتفاعی بدون استاد و امکانات و بدون آزمون دانشجوی کارشناسی ارشد می‌گیرند.

شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نیز در صحبت‌های خود نامی از مجموعه خاصی نبرده ولی گفته است: گاهی بدون توجه به کیفیت می‌خواهند رشد کمی را بالا ببرند که این مسئله خلاف است و بر اساس ضوابط نیست که امیدوارم در مسیر قرار بگیرند.

همچنین کارن ابری‌نیا مدیرکل دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم نیز گفته است: وزارت علوم مشکلات دانشگاه آزاد را بسیار تحمل کرده و وزارت علوم اگر قصد داشت معیارها، شاخص‌ها و ضوابطی را که برای زیر نظام‌های دیگر اجرا کرده برای این دانشگاه اجرا کند، الان شاید 60 درصد فعالیت‌های این دانشگاه تعطیل می‌شد.

این‌ها صحبت‌هایی است که مسئولان این دو نهاد می‌گویند و اطلاعیه‌ها و جوابیه‌هایی که بر روی سایت‌هایشان می‌رود هم در نوع خود جالب توجه است ولی جالب‌تر آنجاست که در میان تمام این دعواها و شمشیرهای از رو بسته شده، مسئولان این دو نهاد ادعای رفاقت و برادری هم می‌کنند!

شریعتی‌نیاسر معاون وزیر می‌گوید با میرزاده رفیقیم و از طرفی طه هاشمی معاون دانشگاه آزاد نیز رابطه وزارت علوم و دانشگاه آزاد را برادرانه می‌داند و می‌گوید: دانشگاه یک محیط علمی است و دعواهای بیرون دعوای سیاسی است و ربطی به وزارت علوم و دانشگاه آزاد ندارد.

حالا دانشجویان مانده‌اند میان دعواهای این دو نهاد رفیق و برادر! و نمی‌دانند آیا بالاخره بعد از این همه سال که هزینه کرده‌اند و عمر و سرمایه‌شان را گذاشته‌اند مدرک معتبری کسب می‌کنند یا نه.

از طرفی مسؤولان نهادهای بالادستی مثل کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی بر این اعتقاد هستند که زیرنظام‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد باید از وزارت علوم تبعیت کنند.

* دانشگاه‌های غیرانتفاعی؛ یکی از دلایل دعوای وزارت علوم و دانشگاه آزاد

موسسات غیرانتفاعی هم به عنوان یکی دیگر از زیرنظام‌های وزارت علوم در بخش خصوصی در چند سال گذشته مشکلات و البته گلایه‌های بسیاری داشته‌اند.

حتی مسؤولان این دانشگاه در برخی مقاطع هم اعلام کرده بودند که وزارت علوم زورش به دانشگاه آزاد نمی‌رسد و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد را بی ضابطه دانسته و اعلام کردند این توسعه فقط برای شهریه دانشجویان است که این موضوع سبب وارونه شدن هرم آموزشی کشور هم می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد هم به تازگی به تبعیض وزارت علوم بین دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی اشاره کرده و گفته است: موسسات غیرانتفاعی به صورت بدون آزمون و بدون محدودیت زمانی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

از طرفی آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی گفته است: ثبت‌نام تکمیل ظرفیت موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی تا 19 آبان ادامه دارد اما باوجود تکمیل ظرفیت به علت کمبود دانشجو، همچنان ظرفیت دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی در سراسر کشور 80 تا 85 درصد خالی مانده است.

وی گفته است: برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی یک چهارچوب مشخصی تعیین شده که در قالب آن می‌ توانند به پذیرش دانشجو اقدام کنند.

* دانشگاه پیام نور و ماموریتی که در اساسنامه آمده ولی معاون وزیر آن را نهی می‌کند

یکی دیگر از زیرنظام‌های آموزش عالی دانشگاه پیام نور است، این دانشگاه که چند ماهی می‌شود که رئیسش تغییر کرده و سرانجام علت تغییر رئیس هم مشخص نشد حالا با مشکلات آموزشی رو به روست.

از طرفی اساتید حق‌التدریس این دانشگاه گلایه دارند که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و معاون آموزشی وزیر علوم در مصاحبه‌ای گفته است: این مسئله فقط مربوط به دانشگاه پیام نور نیست بلکه تمام دانشگاه‌ها با مشکل مالی رو به رو هستند.

برخی از اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه می‌گویند دانشگاه پیام نور در توسعه تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل می‌کند.

برخی هم می‌گویند شاید در آمایش آموزش عالی قرار است سهم تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد برسد و به همین دلیل پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور کاهش یافته است.

البته شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم به صراحت اعلام کرد که دانشگاه پیام نور نباید در مقطع فعلی به بحث دکتری ورود کند ولی فراهانی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور می‌گوید: توسعه تحصیلات تکمیلی جزء ماموریت‌های دانشگاه پیام نور است و تا زمانی که ابلاغیه‌ای مبنی بر توقف پذیرش در دوره دکتری به دانشگاه نرسد پذیرش متوقف یا کم نمی‌شود.

فراهانی معتقد است امسال هم مانند سال‌های گذشته در دکتری پذیرش داشته‌اند.

ولی مسؤولان دانشگاه پیام نور هم از این مساله ناراحت هستند که تائید رشته‌های این دانشگاه در وزارت علوم به کندی صورت می‌گیرد.

* فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌کاربردی ادغام می‌شوند یا خیر؟

دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و جامع علمی‌کاربردی؛ دقیقا همانجا که وزیر علوم بر آن تاکید دارد یعنی دانشگاه ماموریت‌گرا و کارآفرین، در ابهام ادغام یا عدم ادغام هستند.

از طرفی عنوان می‌شود که سیاستی برای ادغام این دو دانشگاه با یکدیگر نیست.

وزیر علوم می‌گوید: برنامه‌ریزی برای ادغام نیست ولی چتری بر سر این دو دانشگاه قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر معاون آموزشی وزیر علوم از ادغام این دو دانشگاه خبر می‌دهد.

دانشگاه علمی‌کاربردی هم که با سرپرست اداره می‌شود آن هم سرپرستی که معاون مالی اداری وزیر علوم هم هست و شاید این مسئله این علامت سوال را در اذهان ایجاد کند که با وجود این مسائل آیا دانشگاه علمی‌کاربردی اهمیت چندانی برای وزارت علوم دارد یا خیر؟

دانشگاه‌های دولتی هم که طرح‌های کلانشان متوقف است و از کمبود بودجه گلایه دارند؛ پس با این همه بلبشو در دانشگاه‌ها آیا لازم نیست حداقل یکی از مسؤولان وزارت علوم به این سوال پاسخ دهد که واقعا در آموزش عالی چه خبر است؟

ضرر دانشجویان که به دلیل اختلافات سیاسی رقم می‌خورد را چه کسی پاسخ می‌دهد؟ چرا پاسخ وزیر علوم به این مشکلات فقط سکوت یا لبخند است؟ چرا تکلیف فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و مدرکی که میلیون‌ها خرجش کرده‌اند و حالا فهمیده‌اند که بی اعتبار است را کسی روشن نمی‌کند؟

دولتی که منتقدانش را به جهنم حواله می‌دهد چرا در آموزش عالی جهنمی از دعواهای سیاسی ساخته است؟


خبر تصادفی:
هوای آلوده تهران همیشه یکی از اصلی ترین موضوعات برای انتقاد بوده است.جمعیت تهران بسیار زیاد شده و روز به روز نیز زیاد تر میشود.این امر باعث شده که نتوان تردد خود رو ها را در سطح شهر کنترل کرد و ترافیک شدید همراه با آلودگی زیاد در شهر بوجود بیاید.کنترل این مشکل سال هاست مه مورد بررسی قرار دارد اما نتیجه ای حاصل نشده و تهران همچنان یکی از شلوغ ترین و مثیف ترین شهر های دنیا است که برای تنفس در این شهر مشکلات زیادی وجود دارد.

طراحان برتر بازدید : 43 یکشنبه 16 آبان 1395 نظرات (0)

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش‌خور شدن منابع آینده، ادبیات جدیدی است که طی این سال‌ها وارد مفاهیم اقتصاد و بودجه‌ کشور شده است.

موضوعی که هادی قوامی نماینده چند دوره مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از آن به عنوان گروگان‌گیری منابع یاد کرده و آن را برای نظام بودجه‌ریزی خطرناک می‌داند.

وی معتقد است، دولت سال گذشته 14 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه سال 95 را پیش‌ خور کرده؛ البته توضیح نداده که در کدام بخش و برای چه موضوعی چنین اتفاقی رخ داده است.

چنین رویکردی به زعم کارشناسان، شگرد جدید برای استقراض از منابع بانک مرکزی تلقی می‌شود که با پوشش تنخواه‌گردان بودجه روی می‌دهد.

بر اساس قانون، دولت می‌تواند برای اداره امور جاری کشور هر سال، 3 درصد از بودجه را به صورت تنخواه از بانک مرکزی دریافت کند که این موضوع ناشی از همزمان نبودن وصول درآمدها و هزینه‌های جاری کشور تلقی می‌شود، بنابراین امور جاری با تنخواهی تأمین و در نهایت تا پایان اسفند هر سال آن را با درآمدهای وصول شده تسویه می‌کند.

براساس گزارش‌ها دولت تنخواه بودجه سال 94 را گرفته و با گذشت 7 ماه از سال تاکنون بازگشتی نداشته است.

این موضوع در سرفصل بدهی‌های دولت به بانک مرکزی خود را نشان می‌دهد. طبق آمارها و نیز اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه تنخواه‌گردان دولت در سال 94 تسویه نشده است.

گزارش‌ نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی از بدهی دولت به بانک مرکزی به شرح زیر است.

                                               ارقام به میلیارد تومان است
سال     میزان بدهی     درصد رشد
91     13161     40.2
92     15827     20.3
93     18358     16
94     24410     33
95 (5 ماه اول سال)     34800     42.6
با احتساب مصوبه پیش‌خور شدن درآمد نفت     43800     25.86

به گزارش فارس، ابعاد دیگر پیش‌خور شدن منابع سال‌های آینده به شیوه تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور باز می‌گردد.

مسئولان معتقدند پرداخت‌ها بر اساس مکانیزم درآمد هزینه بوده، بنابراین نمی‌توان از لفظ کسری بودجه استفاده کرد.

دولت به اندازه درآمد نسبت به اختصاص منابع برای مصارف اقدام خواهد کرد و قاعدتا نباید بیش از آن، هزینه‌ها را پوشش دهد، زیرا در غیر این صورت منجر به کسری می‌شود.

علاوه بر اینکه در بودجه هزینه‌های جاری عمدتا غیر شفاف بوده و مبتنی بر عملکرد نیست و هر سال نیز رشدی به مراتب بیشتر از تورم را دارد، به علاوه اینکه بخش اعظم ‌آن مربوط به حقوق و دستمزد است که با عدم تحقق درآمدها دولت را ناگزیر می‌کند، از منابع بخش عمرانی چشم پوشی کرده و هزینه‌های جاری را تامین کند.

بنابراین رشد درآمدها تناسب درستی با هزینه‌ها ندارد و با عدم وصول پیش بینی درآمدها و ثابت بودن هزینه‌ها منجر به پیش‌خور شدن، کسری و عدم تحقق می‌شود.

با این حال این پرسش وجود دارد، اگر پرداخت‌ها بر اساس مکانیزم درآمد هزینه است، چرا کسری بودجه قابل توجهی در گزارش‌‌ها و آمارها مشاهده می‌شود.

یکی دیگر از اقداماتی که منجر به کسری و عدم هم‌خوانی دخل و خرج دولت می‌شود، رشد نامتعادل هزینه‌های جاری است که ناشی از برخورد شعاری با کاهش تصدی‌گری، چابک‌سازی، واگذاری امور، خصوصی سازی و کاهش هزینه‌ها مبتنی بر عملکرد است.

                                      ارقام بر مبنای میلیارد تومان است
پرداخت‌های جاری     میزان     درصد رشد
عملکرد سال 92     119764     34.5
عملکرد سال 93     143831     20
عملکرد سال 94     170688     18
مصوب سال 95     213760     25.23

عدم تحقق درآمدهای دولت در بخش مالیات و سایر درآمدها و همچنین افزایش ناموزون و دستکاری درآمدها در مجلس ضریب نا اطمینانی وصول آن را به همراه دارد.

به گزارش فارس، یکی دیگر از ابعاد پیش خور شدن منابع به دلیل کسری بودجه به پرداخت‌های طرح‌های عمرانی باز می‌گردد و منجر به کاهش پرداخت‌های این بخش می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وضعیت مطلوبی نسبت به سال قبل آن ندارد، اما دولت در مجموع توانست، بیش از 27 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بپردازد.

                                              ارقام به میلیارد تومان است
پرداخت‌های عمرانی (میلیارد تومان)     میزان      درصد رشد
سال 92     22015     44.57
سال 93     29950     36.04
سال 94     27699     7.51-
مصوبه سال 95     57400     #
عملکرد 5 ماهه 95     5000     #

در همین راستا آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با کسری بودجه دولت معتقد است، معمولاً زمان تحقق درآمد و هزینه‌های دولت همزمان نیست و با فرض کاهش یا عدم وصول بخشی از درآمدها دولت با کسری مواجه می‌شود، بنابراین برای متعادل کردن و تأمین هزینه‌های جاری دولت از بانک مرکزی استقراض می‌کند، تا بعداً از محل درآمدها این بدهی پرداخت شود که معمولاً از آن به عنوان حسابداری تحققی و تعهدی یاد می‌شود.

این اقتصاددان در مورد ابعاد کسری بودجه عنوان می‌کند، اگر بدهی دولت ناشی از پرداخت‌های عمرانی باشد، نگران‌کننده نیست و این کسری به نوعی می‌تواند منجر به رونق تولید باشد، اما در صورتی که برای هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گیرد، به دلیل آنکه تقاضای تولید را پاسخ نمی‌دهد، منجر به واردات و تورم خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از این کسری بودجه متعلق به افزایش پرداخت‌های عمرانی و بخشی مربوط به رشد هزینه‌های جاری است. همچنین با رکود حاکم بر اقتصاد کسری بودجه روی تولید تأثیر مستقیم دارد.


خبر تصادفی:
با شروع مهر دانشگاه ها و مدارس کشور باز شده و دوباره این مکان ها دانش آموزان و دانشجویان زیادی رفت آمد میکنند و به کسب علم و دانش میپردازند.تعداد زیاد دانشکاه های کشور باعث شده که انگیزه برای ادامه تحصیل دانشجویان بسیار کم شود و این نا امیدی از آینده شغلی میل و رغبت دانشجویان را از بین برده است.از طرفی کمبود امکانات در بسیاری از دانشگاه های کشور به چشم میخورد.امکانات مدارس کشور نیز بسیار کم است و باید با نگرانی زیاد به این وضعیت بد کشور رسیدگی شود تا باعث کاهش دانشجو محصل در سال های بعد نشود

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 202
  • بازدید سال : 895
  • بازدید کلی : 6,299